Sider

mandag den 23. juli 2018

Om at komme igang med K. E. Løgstrup med Frede V. Nielsen på hold

Er man et dårligt menneske eller et filosoferende menneske, hvis man efter få siders Løgstrup læsning omkring tillid, begynder at google om han har bedraget sin hustru eller hun har bedraget ham?

Er spørgsmålet overhovedet okay? Er det et udtryk for et mistænksomt menneskesyn med netop den manglende tillid, som Løgstrup forsøger at mane frem? 

Kræver en bog hvis præmis er at tillid er medfødt, at man har tillid, og hvis man ikke har, så er man undtagelsen, der bekræfter præmissen eller er præmissen forkert?

Nå, men min baggrund er at jeg gerne vil forstå, hvorfor musikfaget er blevet akademiseret.

Jeg kom fra bogen Pseudoarbejde af Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensen, hvor jeg kunne se at akademiseringen af håndværksfagene skete i takt med at viden og vidensarbejde overtog arbejdspladserne i store dele af den vestlige verden. Denne akademisering blev støttet af filosofisk tænkning fra bl.a. Jürgen Habermas og vores hjemlige K.E.Løgstrup.

Så jeg gik i gang med K.E.Løgstrups første bog Den Etiske Fordring fra 1956.


Hans tanker er nemlig interessante, hvis man vil forstå Frede V. Nielsen, der har været en af hovedbagmændene bag akademiseringen af musikfaget.

Men nu...  tilbage til mistilliden.



Mit bud er, at tillid er noget, der opstår udenfor bogen, og Løgstrup har haft behov for at skrive om den. Af en eller flere grunde. Men de er ikke ligegyldige. For uden min tillid til hans præmis om medfødt tillid, er min tillid ikke tilstede.


Der er altid en grund. Det er muligt den er svær at snakke om. Men den er der.

En normal praksis i dag er at udlevere sig selv. En ansvarsfuld åndsarbejder går selv i terapi, for at afdække og afklare den personlige præmis. Mange forfattere starter ofte deres bøger om svære emner, med at forklare om deres personlige baggrund for at skrive.

Det gør Løgstrups gennembrudsværk fra 1956 om etiske fordringer ikke.

Løgstrup på stranden med sin kone Rosemarie

Det gør Frede V. Nielsen og hans bøger om musikundervisning heller ikke. 

Martin Gerup 23 juli 2018

Ingen kommentarer: