I en ”normal” klasse i folkeskolen er der børn med ADHD. Der er børn med forskellige sansehandicap på syn eller hørelse f.eks. Foruden sociale, etniske og medfødte forskelle. Der er børn der ikke har sovet nok om natten, evt. spillet voldelige computerspil til sent ud på aftenen. Der er stille (piger), som føler sig ensomme og forladte. Der er børn som søger negativ opmærksomhed. Der er de børn der skjuler angst, sorg, bekymring bag en ”sjov” facade. Læreren oplever en frustration over at have set dem, men ikke have tid til at tage sig af dem.
Alle disse børn har brug for blive set
og undervist.
Læringssituationen er ofte umulig for
elever, når de opholder sig iblandt 25 andre børn. Hvis 2-4 børn
af forskellige grunde har svært ved at indordne sig og høre efter
en kollektiv besked, så kan de få undervisning i et
praktisk-musisk-innovativt støttecenter på skolen. Disse 2-4 børn
får i det praktisk-musiske støttecenter en mulighed for OGSÅ at
lære musik. Og resten af klassen med. Læreren bliver aflastet for
den opgave det er at lave sammenspil mens hun skal mandsopdække
urolige elever.
Det fungerer i det daglige som et
skabende/producerende værksted, hvor en eller flere lærere har en
del af deres årshjul kørende. Værkstedet tager i en
positiv/konstruktiv ånd imod de elever, der ikke på den dag, i den
situation i den sammenhæng fungerer konstruktivt i klassen. Sammen
finder de frem til et fornuftigt og meningsfuldt undervisningstilbud,
der fører noget praktisk-musisk-innovativt med sig.
Det kan være rigtig mange forskellige
lærertyper, der sidder der. Musiklærere, billedkunstlærere,
musisk-praktisk orienterede lærere, matematik-lærere og
dansk-lærere, it-folk og biblioteksfolk. I støttecenteret er der
computere med lydprogrammer, billedprogrammer og filmudstyr. Her er
malergrej. Her er tegnepapir og lærreder. Måske en drejebænk.
Måske en høvlebænk.
Den enkelte lærer på centret og
hendes kompetencer er i fokus, så der opnås medejerskab og
engagement til de kreative processer. Eleverne mærker nærvær og
autencitet når de kommer trætte, urolige, kede af det ned til
centret. Her får de opgaver som at skulle skrive en sang, producere
et stykke musik, skriv en tekst, tegne og tage fotos til et
pladecover o.l.
En tur i det skabende værksted kan
måske resultere i at man får lov at komme tilbage i klassen og
præsentere sit ”værk”. Eller i klubben/SFO'en senere på dagen.
Det kan også være en dag, hvor man
lærer at spille Am, Em og C-dur på guitar. Eller en bestemt
rock-takt på trommer. Hvis det praktisk-musisk-innovative
støttecenter er stort nok, og der er nok lærerdækning til det, så
kan centret ad åre udvikle sig til en slags æg-lægnings-central
for sammenspillet. Her kommer man hen og LÆRER at spille. Så har vi
vendt et ”skævt” barn til et ”nødvendigt” barn.
Inspireret af Østervangsskolens fokus
på praktisk-musisk-innovative
Ingen kommentarer:
Send en kommentar